10 лютого 2022 року
центром професійного розвитку педагогічних
працівників спільно з інклюзивно-ресурсним центром було проведено семінар-практикум для асистентів учителя та вихователя «Організація
навчання дітей з особливими освітніми потребами відповідно до нового порядку».
У семінарі взяли
участь завідувач
кафедри педагогіки та психології КОГПА Терпелюк Володимир Володимирович – доцент,
кандидат педагогічних наук та Заблоцький Андрій Русланович - старший викладач
кафедри педагогіки та психології, доктор філософії.
Людмила Савіцька, психолог ЦПРПП, ознайомила присутніх з новими нормативно-правовими документами в галузі
інклюзивної освіти, які були
прийняті у 2021р., який став багатим на зміни в забезпеченні
інклюзивного простору:
v Постанова Кабміну № 957 від 15 вересня 2021р. «Про затвердження Порядку організації
інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»;
v Постанова Кабміну №1391 від 28 грудня 2021р. «Деякі питання встановлення підвищень посадових окладів (ставок заробітної плати) та доплат
за окремі види педагогічної діяльності у державних і комунальних закладах та
установах освіти»;
v Постанова № 769 від 21 липня 2021
р. “Про внесення змін до постанови
Кабінету Міністрів України від 10 квітня
2019року №530 «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти»;
v Внесено зміни згідно
Постанови Кабміну №765 від
21.07.2021р. до Постанови №545 «Про
затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр»;
v Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 1117-р «Про затвердження плану заходів щодо
реалізації Концепції створення та розвитку системи раннього втручання на період
до 2026 року»
v Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р «Про схвалення Національної стратегії із
створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року»
v Наказом МОН № 160 від 10.02.2021р.
внесено зміни до «Положення про
індивідуальну форму здобуття повної
загальної середньої освіти»;
v Наказ МОН № 656 від 11.06.2021р. «Про деякі питання підвищення
кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інклюзивним навчанням та фахівців інклюзивно-ресурсних центрів».
Затверджено типову програму підвищення кваліфікації педпрацівників закладів
освіти з інклюзивним навчанням;
v Лист МОН № 1/23180-21 від 30.12.2021р. «Про визначення рівня підтримки у дітей з особливими
освітніми потребами, які здобувають
дошкільну освіту в інклюзивних групах»;
v Лист МОН №1/23101-21 від 29.12.
2021р. «Про методичні рекомендації для
фахівців інклюзивно-ресурсних центрів та педагогічних працівників закладів загальної середньої
освіти щодо встановлення категорій (типів) особливих освітніх потреб
(труднощів) та визначення рівня підтримки в освітньому процесі»
v Інструкція користувача: для
директорів закладів освіти у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних
центрів.
Нововведення
посилюють співпрацю між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ).
Заклади освіти отримуватимуть від них більше підтримки та допомоги під час
організації навчання дітей з особливими
освітніми потребами.
Важливою
новацією є зміна підходу до проведення
комплексної оцінки дитини. З 2022 року така оцінка буде проводитись на базі школи. Це дасть змогу фахівцям ІРЦ працювати
з дитиною у звичному їй середовищі, спостерігати та збирати додаткову
інформацію про особливості навчання дитини з ООП. За потреби детальнішого дослідження та використання особливих методик оцінювання може бути продовжене в ІРЦ.
Заклад освіти використовуватиме ресурси
Центру для більш якісного підходу до організації інклюзивного освітнього середовища та розроблення ІПР, яка складатиметься за новою формою.
Участь
представника ІРЦ у складі команд
супроводу дітей з ООП тепер обов’язкова.
Пропонується нова
форма роботи з дітьми. У закладах
освіти, де навчаються діти з ООП в інклюзивних класах одного або різних
років навчання, можуть створюватися
міжкласні групи чисельністю від 6
до 12 таких учнів.
У
ході семінару було обговорено методичні рекомендації для педагогічних працівників закладів загальної середньої
освіти щодо встановлення категорій (типів) особливих освітніх потреб
(труднощів) та визначення рівня підтримки дітей з ООП. Асистентам учителя
(вихователя) надано
роз’яснення до поурочного
планування, адаптації та модифікації в
навчанні дітей з ООП, складанні індивідуального навчального плану.
Ще раз наголосили на функціях асистента, веденні ним необхідної документації, наданні психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами шляхом
використання дистанційних технологій.
Спільно
з директором
інклюзивно-ресурсного центру Діаною Мельник ознайомили присутніх з прикладом дієвої
роботи команди психолого-педагогічного супроводу в ЗО. Діана Петрівна надала рекомендації щодо роботи в системі
автоматизації інклюзивно-ресурсних центрів, завантаження в дану систему індивідуальної програми розвитку дитини з
ООП та протоколів засідання команд психолого-педагогічного супроводу. Консультант ІРЦ Лариса Шевчук детально надала роз’яснення зі складання ІПР (індивідуальної програми
розвитку).
Асистент учителя Юлія
Данилюк поділилася досвідом роботи з дітьми з ООП та організацією співпраці з учителем під час надання таким дітям освітніх послуг.
Асистент учителя
Оксана Малищик розповіла присутнім про використання в роботі комп’ютерних ігор як засобу навчання дітей з особливими
потребами. Оксана Валеріївна ознайомила з комплексом навчального програмного
забезпечення, що складається з понад 100 вправ для дітей від 2 до 10 років. Деякі із
вправ містять елементи навчання читанню, арифметики, географії,
можна вивчати з дітьми кольори, форми та ін. GCompris є вільним програмним
забезпеченням, це означає, кожен може
адаптувати програму до власних потреб.
Семінар закінчився
переглядом мультфільму Каструлька Анатоля.
Пам’ятаймо, що незалежно від того наскільки багато ми зможемо дати дитині академічних
навичок і умінь, найперше вона запам’ятає наше добре ставлення та підтримку, тому працюймо
з любов’ю.
Дописати коментар