02 лютого 2022 року на платформі
сервісу відеоконференцій Google Meet відбувся онлайн-семінар для соціальних педагогів та практичних психологів «Психолого-педагогічна та соціальна допомога
сім’ям і дітям, що опинилися в складних
життєвих обставинах».
Сьогодні школа є не лише місцем, де навчаються діти, а
і місцем, де вони проводять значну частину свого життя, займаючись іншими видами діяльності. Тому педагогічні
працівники покликані не тільки надати учням необхідні в житті знання, розвинути
вміння та навички, а й робити справжні відкриття – відкриття цікавої, яскравої,
талановитої особистості, здійснювати виховання високоморальної людини, створювати
безпечне освітнє середовище, захищати життя та
гідність кожної дитини. Саме тому на школу покладено
велику відповідальність за дітей.
Однак першим соціальним інститутом, у якому зростає дитина, є сім‘я. Благополучна сім’я має
величезні виховні можливості і, навпаки, розпад або неспроможність сім’ї виконувати свої функції можуть слугувати причиною
для виникнення відхилень
у вихованні, соціалізації, фізичному та психологічному розвитку дитини. Іноді явні та
приховані
проблеми в сім’ї призводять до негативних змін у поведінці дитини та ситуацій, які можуть загрожувати її життю та здоров‘ю.
Саме тому школа відіграє важливу роль у
питанні раннього
виявлення та надання допомоги вразливим
сім’ям, які опинилися в складних
життєвих обставинах. Ефективність цієї роботи залежить від
уміння фахівців взаємодіяти та
реагувати на потреби дитини, відчувати де і коли бути, як вчасно
допомогти, кого залучити і т. д. Саме на
таких питаннях була зосереджена робота соціальних педагогів та практичних
психологів під час семінару.
Учасники пригадали,
що таке складні життєві обставини та як вони впливають на психологічний, фізичний розвиток та поведінку дитини. Обговорили питання щодо дій
у разі виявлення чи отримання
інформації про дитину, яка має ознаки складних життєвих обставин.
Розібрали першочергові завдання адміністрації, практичного
психолога, соціального педагога та інших працівників у такій ситуації.
Було обговорено і внутрішній
механізм взаємодії учасників навчально-виховного процесу щодо попередження та
виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми, ризиків виникнення складних
життєвих обставин, план проведення профілактичних заходів, а також діяльність та повноваження тимчасової команди індивідуальної підтримки
дитини.
Учасники семінару ознайомились з розширеним
переліком чинників, що можуть зумовити складні життєві обставини дитини, а
також переліком обставин, які можна
розцінювати як жорстоке поводження з дитиною та загрозу її життю і здоров’ю
відповідно до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у
складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого
поводження, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 «Про
забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих
обставинах» {Із змінами, внесеними згідно з Постановами
КМУ № 775 від
28.07.2021}.
Було розглянуто питання виховання дітей у патронатних
сім’ях, окреслено функції такої сім’ї. Наголошено на тому, які діти можуть бути
влаштовані до патронатної сім’ї та як
закладу освіти налагодити співпрацю з патронатними вихователями в інтересах
дитини.
Соціальний педагог та практичний психолог Людмила Сілка
поділилася з учасниками семінару досвідом роботи з дітьми, які вже влаштовані до
патронатних сімей, та досвідом взаємодії з такими сім’ями.
Дописати коментар